Opruimgoeroe Marie Kondo ruimt op!



Gisteren verscheen in de Volkskrant een artikel van Aaf Brandt Corstius over de Japanse opruimberoemdheid Marie Kondo.

Marie runt een adviesbureau dat mensen leert hoe ze hun rommelige huizen transformeren in ruimtes vol rust en inspiratie.

Beroemd geworden in Japan werd het tijd om de rest van de wereld te leren opruimen (Al mag ze Nederland gerust aan mij overlaten...)   
Ze is een grote hit in Amerika, heeft vier bestsellers op haar naam en haar eerste in het Nederlands vertaalde boek 'Opgeruimd!' is net uit.

Aaf beschrijft hoe het opruimen volgens Marie Kondo in zijn werk gaat: Eerst en vooral betekent dat je thuis ruimte moet maken en dus héél véél weg moet doen.

'Het doel van mensen wordt niet om nog méér spullen te vergaren,
maar om alleen spullen te behouden die we écht willen hebben!' 

Bij het wegdoen, 'ontspullen', is het handiger om te beginnen met de 'makkelijke' dingen en niet gelijk met opruimdilemma's als foto's en oude liefdesbrieven.
In mijn thuisstudie: 'Opgeruimd wonen!' begin ik daarom met de koelkast en de provisievoorraad. Marie adviseert om met kleding te beginnen, Aaf pakte als eerste haar boekenkast aan.

Het enige criterium voor wegdoen of houden is de vraag: 'Word ik hier gelukkig van?'
En dus niet: 'Misschien nog ooit wel eens handig, nuttig of leuk (als er eens tijd voor is...)'

'Het is veel prettiger om een kast te hebben vol lievelingsboeken
dan een kast vol ongelezen boeken die nog moeten worden gelezen.
Dat voelt toch als een kast vol huiswerk.'

Aaf schrijft dat na enige aarzeling het wegdoen haar steeds makkelijker afgaat en dat het opruimen zelfs lichtelijk verslavend werkt. Sterker nog, ook bij andere zaken werkt het door:
Bij dingen die ze wil aanschaffen vraagt ze zich in de winkel al af of ze er écht wel blij van wordt en koopt zo als vanzelf minder. Van een cursus die gaandeweg tijdrovend bleek zag ze de lol niet meer in en de vraag van een oude kennis om met haar af te spreken voelde als een verplichting. 
Jezelf steeds de vraag stellen: 'Maakt dit mij gelukkig?' kan nogal doordringen in je leven. 
Marie beschrijft in haar boek dat het voorkomt dat mensen na een grootscheepse opruimactie kilo's gewicht verliezen, een andere baan of zelfs (heel rigoureus) een andere partner zoeken.

Wat volgens Aaf vermakelijk is aan de lichtelijk spirituele, maar wellicht ook heilzame werkwijze van Marie is dat spullen - volgens haar - meer voor je betekenen als je ze een ziel toedicht.
Daarom is het fijner voor jouw planten als je ze liefdevol aanraakt en vinden spullen het prettig als je ze na gebruik aandachtig schoonmaakt en uitgebreid bedankt voor geboden hulp.

Maar sommige dingen gaan haar toch te ver. Aaf: 'Ik zal nooit, want daar ben ik écht te lui en te normaal voor, mijn handtas elke avond legen als ik thuiskom zodat hij kan uitrusten.'

Natuurlijk ben ik zelf erg benieuwd geworden naar dit boek en denk erover om hem in mijn voorjaarsrondbrief als weggeefactie te gaan inzetten.  trailer: 'Opgeruimd!'






Een hele mooie dag gewenst vandaag!

Het is 1 maart,

nationale complimentendag,

de 26e verjaardag van onze jongste dochter,

en de zon schijnt!







5 opmerkingen:

  1. Gisteren inderdaad ook gelezen; inspirerend! En jij hebt er weer een leuk bericht over geschreven, mijn complimenten 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke complimentje!
      En zo zijn we lekker bezig op deze complimentendag,
      groet, Jacquelien

      Verwijderen
  2. Ben benieuwd naar het boek. De trailer al even bekeken bij BOL.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha... Die handtas laten uitrusten tip is goed! Maar geloof dat ik die ook niet in de praktijk ga brengen!

    BeantwoordenVerwijderen